
امروز جمعه ۱۲ دی ماه، مردی در سمنان، همسر خود را به قتل رساند. متهم پس از بازداشت و تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شده است.

امروز جمعه ۱۲ دی ماه، مردی در سمنان، همسر خود را به قتل رساند. متهم پس از بازداشت و تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شده است.

۲۸ آذر ماه ۱۴۰۴-هه نگاو
نیکو نظری ضرونی، زن جوان اهل شهرستان کوهدشت در استان لرستان، و قربانی کودک همسری توسط پدر، برادر و عموی خود به قتل رسیده است. اعضای خانوادە این زن جوان پس از قتل او تلاش کردهاند این قتل را خودکشی جلوه دهند. انگیزه این جنایت، درخواست طلاق او از همسرش عنوان شده که بنا بر گزارشها، وی بهطور مستمر تحت خشونت خانگی قرار داشته است.
از بچهها فقط شیرین در اتاق دیده میشد. به میزی تکیه داده بود و داشت صحبت میکرد. با نگرانی به او نگاه میکردم. برای لحظهای چشمش به من افتاد. دستش را برایم به نشانه خداحافظی تکان داد... چی شده؟ یعنی تموم شد... من را به بند برگرداندند و شیرین و ۹ خانم دیگر را بردند. این آخرین دیدار من با آنها بود.»

۲۱ آبان ۱۴۰۴-کانون حقوق بشر ایران
کانون حقوق بشر ایران، چهارشنبه ۲۱ آبانماه ۱۴۰۴ – گزارشها از زندان فردیس کرج از مرگ یک زندانی زن ۲۶ ساله به نام سحر شهبازیان (طناز) حکایت دارد؛ مرگی که به گفته منابع مطلع، بر اثر عدم رسیدگی پزشکی و تأخیر در انتقال به بیمارستان رخ داده است. این حادثه بار دیگر زنگ خطر درباره وضعیت بهداشت و مراقبتهای پزشکی در زندانهای زنان را به صدا درآورده است. مرگ سحر شهبازیان و روایتهای متناقض

۱۴۰۴/۰۷/۱۳ رکنا
دختر 16 ساله خوزستانی به دست عمویش به قتل رسید؛ پدر مقتول شکایت کرد و پرونده تحت رسیدگی قضایی است.

۱۴۰۴/۰۶/۱۷ رکنا
مرد جوان شادگانی دختر 16ساله برادرش را به دلیل موارد ناموسی به قتل رساند/پدر دختر جوان دستور قتل را داده بود
سال ۱۳۸۶ وقتی که قاضی سبحانی در دادگاه انقلاب تهران، حکم انتقالم به زندان را مینوشت، با پوزخند توی چشمانم نگاه کرد و گفت: «شنیدهام خیلی دوست داری در مورد زنان تحقیق کنی؟ حالا میفرستمت وسط یک زنهایی که تحقیقاتت حسابی کامل شود.» پایین برگهی اعزام نوشته بودند که «متهم به بند عمومی زندان اوین منتقل شود.» بند عمومی زندان، یعنی جایی که زنانی با اتهامهای قتل، سرقت و جرائم مرتبط با مواد مخدر و ... حبسشان را میگذراندند.
.در روز جهانی حقوق بشر بسیار ضروری است سخن را با نقض سیستماتیک حقوق زنان در ایران آغاز کنیم.
گسترده ترین نقض حقوق بشر در ایران نقض سیستماتیک حقوق زنان و دختران است که
در یک روند وخامت یابنده، خود را در یکی از فجیعترین اشکال خشونت علیه زنان یعنی
قتلهای ناموسی و زنکشی نشان می دهد.
روزی نیست که رسانهها خبر یک یا چند زنکشی را منتشر نکنند.
۲۴ شهریور ۱۴۰۴-هرانا
خبرگزاری هرانا – زهرا بنکدار تهرانی (یاس تهرانی) و مولود صفایی، زندانیان سیاسی ساعاتی پیش از زندان قرچک ورامین آزاد شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان حبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زهرا بنکدار تهرانی (یاس تهرانی) و مولود صفایی آزاد شدند.
آزادی این زندانیان سیاسی امروز دوشنبه ۲۴ شهریورماه صورت گرفته است. کماکان جزییات آزادی آنها مشخص نیست اما محتمل است این آزادی پیش از موعد به دنبال صدور بخشنامه «عفو» صورت گرفته باشد.
مولود صفایی در تاریخ خردادماه سال ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و مدتی بعد با تودیع وثیقه آزاد شد. او توسط دادگاه انقلاب از بابت اتهاماتی از جمله فعالیت تبلیغی علیه نظام به چهار سال حبس محکوم شده بود که با اعمال ماده ۱۳۴ مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی سه سال حبس در خصوص او قابل اجرا است. وی در تاریخ ۹ مردادماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت حبس خود، به بند زنان زندان اوین منتقل شد. خانم صفایی در سال ۹۱ توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابولقاسم صلواتی به ۵ سال حبس تعزیری و ۵ سال اقامت اجباری در سمنان محکوم شده بود. مولود صفایی، ۶۴ ساله پیشتر نیز سابقه بازداشت و محکومیت به دلیل فعالیتهای مسالمت آمیز خود را داشته است.
زهرا بنکدار تهرانی (یاس تهرانی) که از هواداران عرفان حلقه است، پیشتر توسط مرجع قضایی در این رابطه به دو سال حبس قابل اجرا محکوم شده بود. او سپس جهت تحمل حبس بازداشت و در تاریخ ۲ مردادماه سال جاری، به بند زنان زندان اوین منتقل شده است. زهرا بنکدار تهرانی (یاس تهرانی)، حدودا ۵۰ ساله و ساکن تهران است.
۲۴ شهریور ۱۴۰۴-هرانا
خبرگزاری هرانا – نسرین جوادی (اعظم خضری جوادی)، فعال کارگری عصر امروز از زندان قرچک ورامین آزاد شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نسرین جوادی (اعظم خضری جوادی) از زندان قرچک ورامین آزاد شد. کماکان جزییات آزادی این فعال کارگری که امروز دوشنبه صورت گرفته است، مشخص نیست؛ اما محتمل است آزادی پیش از موعد این زندانی به دنبال صدور بخشنامه «عفو» صورت پذیرفته باشد.
نسرین جوادی در تیرماه ۱۴۰۴، پس از حملات موشکی اسرائیل به زندان اوین، به همراه دهها زندانی سیاسی دیگر از این زندان به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود.
این زندانی ۶۷ ساله که از بیماری های متعدد رنج میبرد، طی مدت زمان حبس همواره از دریافت خدمات درمانی مناسب محروم ماند.
خانم جوادی به دلیل شرکت در تجمع روز جهانی کارگر در سال ۱۳۹۸ بازداشت و پس از آزادی با وثیقه، توسط دادگاه انقلاب ابتدا به ۷ سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق، ممنوعیت استفاده از گوشی هوشمند و محرومیت از فعالیت سیاسی و اجتماعی محکوم شد. در دادگاه تجدیدنظر، تنها حکم ۵ سال زندان به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” تأیید شد.
نسرین جوادی نهایتا در تاریخ ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱، جهت تحمل دوران محکومیت خود، راهی زندان اوین شده بود.
۲۳ شهریور ۱۴۰۴-هرانا
خبرگزاری هرانا – روز گذشته، فریده قرنیزاده، شهروند ۶۰ ساله ساکن مهاباد توسط اداره اطلاعات این شهر احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فریده قرنیزاده طی تماس تلفنی به اداره اطلاعات مهاباد احضار شد. یک منبع مطلع نزدیک خانواده این شهروند، ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “خانم قرنیزاده روز شنبه ۲۲ شهریورماه، پس از حضور در این اداره، به مدت چند ساعت مورد بازجویی قرار گرفت و سپس آزاد شد. مأموران اداره اطلاعات همچنین از او خواستهاند که در صورت قصد خروج از شهر مهاباد، پیشتر موضوع را به این نهاد امنیتی اطلاع دهد.”
به گفته این منبع مطلع، احضار وی به دلیل فعالیتهای سیاسی فرزندش در خارج از کشور صورت گرفته است. علاوه بر این، او در جریان بازجویی توسط ماموران امنیتی مورد خشونت کلامی قرار گرفته است.
بر اساس اطلاعات دریافتی هرانا، منزل وی حدودا چهار ماه پیش مورد تفتیش قرار گرفته بود. در جریان این بازرسی شماری از لوازم شخصی از جمله کامپیوتر فرزندش توسط نیروهای امنیتی ضبط شده بود.
حکم اعدام یک زندانی در زندان دستگرد اصفهان به اجرا درآمد خبرگزاری هرانا – سحرگاه امروز، حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام ...