کتاب، بهترین دوست و راهنمای شناخت حقوق انسانی است
حقوق بشر، امری ذاتی و مادر زادی است
برای آگاهی لازم است ابتدا با حقوق ذاتی و شهروندی آشنا شویم، میدانیم که از بدو تولد انسان با حقوقش زاده میشود.
زیرا
که: انسان در بدو تولد آزاد به دنیا می آید، وی
میتواند به بیند،
پس حق دیدن واقعیت های زندگی را دارد، وی میتواند بشنود،
پس
حق شنیدن واقعیت های زندگی را دارد، وی میتواند،
صحبت کند ،
پس
حق آزادی بیان دارد، وی میتواند، رشد کند،
پس
حق آزادی حرکت و رشد دارد، وی میتواند، بیاندیشد،
پس
حق آزادی عقیده دارد، وی میتواند، ..... پس حق ... دارد
ماده 6 منشور حقوق بشر ارزش انسانی در همه جا هر انسانی سزاوار و
محق است تا همه جا در برابر قانون به عنوان یک شخص به رسمیت شناخته شود
آشنائی با علی دشتی و کتاب های وی: علی دشتی در سال ۱۲۷۴، یک سال پیش از ترور ناصر الدین شاه در شهر کربلا در خانواده ای ایرانی به دنیا آمد. او فرزند شیخ عبد الحسین دشتی و نوه آخوند ملا عباس دشتی از روحانیون مشهور خطه دشتی است .
علی دشتی در کتاب شاخص و گرانمایه «بیست و سه سال»، با همّتی بزرگ و بینشی ژرف به شکافتن عادات و عقاید اعراب صدر اسلام پرداخته و انگیزه و فلسفه بازگشت به صدر اسلام را با ارائه نمونه هایی تاریخی از آن دوران و نیز علل قدرت یافتن اسلام و چگونگی پذیرفتن «دین حنیف اسلام» را شرح داده است. بی گمان تفکرات و اندیشههای میرزا فتح علی آخوند زاده ، میرزا آقا خان کرمانی و احمد کسروی و دیگر اندیشمندان و منتقدین در قرن اخیر ایران در تالیف کتاب ۲۳ سال تاثیر گذشته است،
اما هیچکدام از نامبردگان با این ظرافت ادیبانه و با این روش فاضلانه
و صمیمانه کتاب خود را ننوشته اند .
انزوای سیاسی و سکوت از سال
۱۳۴۴ به بعد دشتی به
انتقاداتی از دولت امیرعباس هویدا نیز
پرداخت اما پس از مدتی از ورود به مباحث سیاسی بهکلی کناره گرفت و حتی با اوجگیری
جنبش عمومی منجر به انقلاب سال ۱۳۵۷ نیز سکوت اختیار کرد و تنها به
مسائل ادبی پرداخت.[
دشتی در ۲۶ دی ۱۳۶۰ در ۸۴ سالگی در بیمارستان جم در تهران درگذشت
و در امامزاده عبدالله شهرری به خاک سپرده شد.[۲۵] او تا پایان عمر مجرد زیست و
خواهرزادهاش مهدی ماحوزی که همدم سالهای آخر عمرش بود، پس از درگذشتش، یادداشتهای منتشر
نشده او را دربارهٔ ناصرخسرو در تابستان ۱۳۶۲ با عنوان تصویری از ناصرخسرو منتشر کرد.
او همچنین مجموعهای از یادداشتها
و تقریرات سالهای پایانی عمر دشتی را که از اواسط سال ۱۳۵۸ و اندکی پیش از دستگیری و مرگش
تا آبان ۱۳۶۰ نوشته شده بود، به
نام عوامل سقوط[نیازمند منبع معتبر] در سال ۱۳۸۱ منتشر کرد
کتاب ها: ۲۳ سال (منظور از ۲۳ سال دورهٔ پیغمبری محمد بن عبدالله است)، کتابی دربارهٔ
زندگی محمد، پیامبر اسلام، نوشتهٔ علی دشتی، نویسنده و پژوهشگر
ایرانی، است. این کتاب در سال ۱۹۷۳ میلادی نوشته شدهاست، اما به دلایلی بدون ذکر نام
نویسنده[۱] در سال ۱۹۷۴ در بیروت انتشار یافتهاست. ۲۳ سال توجیه و توضیح
عقلانی کاملی از نبوت ارائه میدهد و نمونهی
مفرطی از چنین تلاشهایی است. به نوشته دشتی در کتاب ۲۳ سال، تجربه نبوت محمد، وجدان خود او یا ضمیر درونیاش بود که با او سخن میگفت؛ چیزی
فراطبیعی در زندگی محمد، رخ نداد، هرچه بود را میتوان با روانشناسی و جامعهشناسی مدرن توضیح داد. به اعتقاد دشتی معصوم بودن محمد نفی میشود و بدین
ترتیب «آیات شیطانی» مورد
پذیرش قرار میگیرند. از قرآن -
کتاب محمد به جای کتاب خدا - صحبت میشود به گونه ای که
مملو از غلطهای دستوری است، چنانکه از محمد که مردی بیسواد بوده و آن را از
منابع گوناگون برداشت کرده انتظار میرفته.
معجزه قرآن به باور دشتی
در نتایج آن است، نه در صورتبندی ادبی آن-همان قدر غیرقابل ترجمه است که شعری از
حافظ. دشتی به خاطر تأکید ایرانیش، عربها را به عنوان مسئول بیشتر مشکلات اسلام
مخصوصاً چنانکه امروزه در اسلامگرایی عرب نمود دارد مورد شماتت قرار میدهد. به نظر دشتی با
ظهور اسلام «عربها ناگهان دیدگاه ماتریالیستی خود، ناتوانیشان برای
اندیشیدن در شرایط مجرد، دغدغهشان نسبت به امور روحانی و سرکشی و لجاجت شان را از
دست ندادند.» چند قرن از اسلام لازم بود تا ایرانیان «ارزشی برای ملیت خود قائل
نشوند و حجاز را تنها منشأ نعمت خدا به بشریت بدانند.» به عقیده دشتی
فقدان عقلانیت در امور ایمان منجر به پراکنده شدن خرافه و توهم شدهاست. دین بهطور کلی تضعیف کننده عقل تلقی میشود
گرچه دلیلی وجود ندارد که این چنین باشد و به اعتقاد او اگر مردم بپذیرند که محمد
کاملاً یک انسان بوده آنگاه خواهند فهمید که هرچه که در زندگیش انجام داده را میتوان
با واکنشهای عمومی روانشناسانه و احساسات انسانی منطبق دانست.
تصاویر چند نمونه از کتاب های علی دشتی برای اطلاع شما
ایرانیان، فارسی زبانان عزیز: شما با آشنائی و مطالعه اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون های مربوطه و با آشنائی بیشتر با کتابهای
ممنوعه در ایران و مطالعه آنها میتوانید با بالا بردن میزان آگاهی، دوری از خرافه،
شناخت حقوق ذاتی و شهروندی به اهداف خود برسید.
به همین منظور برای اطلاعات و اشنائی بیشتر با کتابخانه های فارسی و بررسی کنوانسیون ها و وضعیت حقوق بشر در ایران میتوانید، با شماره تلفن 0046735790356 یا آدرس ایمیل elhamteh.markaz@yahoo.com با من تماس بگیرید.
همچنین میتوانید در اولین شنبه هرماه ساعت 1700 تا 1900 آدرس منزل Knippbohedsvägen 38, 79341 Insjön در نشستی برای هم فکری، کتاب خوانی (کتاب 23 سال دورهٔ پیغمبری محمد بن عبدالله است)، آشنائی با حقوق ذاتی و شهروندی و بررسی کنوانسیون های حقوق بشر در کنار هم
باشیم.
الهام خاکپور
آپریل 2026




